צפון הודו – מדלהי להימצ'ל פראדש


צפון הודו - מדלהי להימ'צל פראדש

או שאוהבים את הודו או ששונאים אותה, אבל אי אפשר להישאר אדישים אליה. קשה להישאר אדיש מול מחנות המגורים בדלהי, שקיבלו את שמם בהתאמה לחומרי הבנייה שמהם נבנו: שכונת הניילונים, שכונת הפחונים, שכונת צריפי העץ. שכונה נוספת מורכבת מברזנטים. לידה מספר מבנים קטנים, עשויים גושי צואת בקר מיובשים, שהונחו זה על גבי זה כלבנים. בין שכונת הברזנט לשכונת הארגזים ניצבים גם בתי אבן בודדים, שבמבט ראשון נראים כמו חורבות של שכונת מגורים מתפוררת. המראות בדלהי היו אך מתאבן לעתיד להיחשף בטיול להימלאיה.

אני מנצל את הזום של ה-LUMIX TZ70 שלי עד קצה יכולתו ומגלה שהמבנים המתפוררים מאוכלסים. אל חלק מהבתים והצריפונים קשורים תאואים, גמלים, כבשים וחמורים ששייכים לבני המזל מבין שוכני מחנות הפליטים האלו. בני מזל, כי בהודו הכל יחסי. הם שייכים לקסטות 'עשירות' מאוד ביחס לדיירי ה'מיין בזאר', שכל רכושם עלי אדמות הוא יריעת ניילון להגנה מפני הגשם וקטע קבוע פחות או יותר מהמדרכה במיין בזאר. הפרות אינן קשורות, הן מטיילות בחופשיות בין הבתים המרוסקים והצריפים. על-פי המסורת הן היו רתומות לכרכרה של האל שיווה, ועל כן הן זכאיות כעת לחופש מוחלט.

הימלאיה - היר ווי קאם

הנסיעה מדלהי צפונה, לעבר מורדות ההימלאיה, מתחילה על הכביש הטבעתי המקיף את העיר: HIGHWAY NO. 1. הלנדרובר טס בבטחה, מותיר אחריו, בזו אחר זו שכונות פרבריות של דלהי הישנה.

הלנדרובר נהנית לעת עתה מנתיבים רחבים יחסית ומאוטוסטרדה דו-מסלולית, בעלת שניים או שלושה נתיבים בכל כיוון. אך ככל שנמשכת הדרך צפונה אני מבין, שכיווני נסיעה באוטוסטרדה ההודית הם בבחינת המלצה בלבד. גם התמרורים שמציגים את סוגי הרכב הרשאים לנוע על הכביש המהיר אינם יותר מאשר קישוט עיצובי. ככל שהדרך צפונה מתארכת, מתגלים על הכביש עוד ועוד שותפי תעבורה, שהם לא בדיוק רכבים מורשים.

לאחר כשעת נסיעה צפונה הולך ומתברר אחד מסודות הנהיגה ההודית: הכתובת BLOW HORN, ובפשטות: "צפור" – שמרוחה על גב כלי הרכב, בצבע אדום ובאותיות גדולות, לעתים עד מחצית מגודל גב הרכב. אט אט אני מבין, שזהו התחליף ההודי לשמירת מרחק. רק בודדים ואמיצים במיוחד מעזים לכתוב את הכתובת הזו באותיות קטנות ובתחתית גב הרכב. הכתובת מעוררת אי נוחות מסוימת, שהופכת אט אט לסקרנות אנתרופולוגית ואחר כך לחיוך של מבוכה. אחרי הכול אני עוד תייר המערבי שנקלע לכאן, כשבגופו הגן הקבוע של רגשי אשם על כל שימוש בצופר.

במחצית הדרך אל מחוזות הימצ'ל פראדש אני מבין כבר היטב. הבקשה לצפור כתובה על כל דבר נוסע בהודו: על ג'יפ אמריקני חדיש כמו זה שאני נוסע עליו, גם על אחורי טוֹנְגָה – עגלת עץ מרופטת, בעלת שני גלגלים מצופים במתכת, שנסחבת על ידי צמד בהמות תאו ומתנהלת באוטוסטרדה במהירות של שני קמ"ש. למהדרין מבין בעלי אמצעי התעבורה יש תוספת קבועה לבקשת הצפצוף: AT NIGHT USE DEEPER.

אט אט אני מפנים: הצפירה מחליפה כאן את רוב חוקי הזהירות המוכרים במערב. צפצופים שונים מתריעים על סכנות שונות. כשמחברים את מגוון הצפצופים והצפירות אל הכמות הלא נגמרת, מאופק עד אופק, של רבבות משאיות, מכוניות, טנדרים, ריקשות, אופנועים, טוסטוסים ועגלות – מתקבלת קקופוניה נצחית של צפצופים וצפירות מכל הסוגים והמינים, שנצמדת אל האוזניים יום ולילה, ללא הפסק.

צפון הודו - דרכים מהגיהינום

קור הרוח של הנהג ההודי מדהים כל תייר טירון בהודו, אבל באבלו, הנהג הפרטי שלי בטיול זה, מעלה את האדישות מקפיאת הדם לדרגה של אמנות. גם במצבים המטורפים ביותר ראשו לא זע ועיניו לא פוזלות הצידה. גם לא למשמע הזעקות ההיסטריות שפורצות מדי פעם מפי. מעט צפונה מהעיירה פָּנִיפָּאט מתגבש אתגר נהיגה חדש לבאבלו – הנהג המקצועני שבחרתי בשדה התעופה של דלהי. לפנינו, על המסלול העולה צפונה, מתנייעת עגלת עץ גדולה, רתומה לחמור קטן ממדים. על גב העגלה כתב מישהו בעזרת מכחול Blow Hor – ה-n הושמטה, כיוון שהקרש המרקיב של אחורי העגלה היה צר מלהכיל את האות האחרונה. בצד השני, על הנתיב הנוסף שאמור גם הוא לשרת את הנוסעים צפונה נע בזריזות טֶמְפּוֹ – אוטו-ריקשה משופרת, עם יותר מקומות נסיעה ומנוע חזק מעט יותר מהריקשה העירונית הרגילה. בטמפו ועל גגו יושבים כעשרה אנשים והוא מתנייע בזריזות דרומה דווקא, כנגד כוונתו המקורית של מתכנן הכביש.

אני מביט בעיניים כלות במצב המתהווה למולי. הרווח בין הטמפו לבין עגלת החמור נראה כמו מטר עד מטר וחצי. ספק רב אם הג'יפ שלנו מסוגל לעבור בו. גל קור קל גולש במורד עמוד השדרה שלי, אבל באבלו לא ממצמץ.

המרחק בין הג'יפ לבין מיצר הטמפו-חמור הולך ונמחק. הרווח נראה יותר ויותר בלתי אפשרי, שעה שרגלו של באבלו רק צוללת עמוק יותר וכבד יותר על דוושת הגז וידו השנייה נשענת עמוק וחזק יותר על משטח הצופר. הג'יפ מזנק קדימה ומחליק בנהמה מזלזלת בין העגלה לבין הטמפו. יחלפו עוד כמה ימי נסיעה עם באבלו, עד שתתגבש בי התובנה שזו הדרך כאן. תרתי משמע. אירוע שגורר 'אצלנו' לחיצה מתונה או חזקה על הבלמים, מתורגם בהודית ללחיצה נחושה ומתמשכת על דוושת הגז וצפצוף ארוך, מאיים ומתמשך. בשלב מוקדם זה עוד לא הבנתי את עניין הפנסים שמצטרפים אל חוקי הזהירות המקומיים.

  


הנסיעה צפונה מגלה לעיניי גם את נפלאות ריקשת האופניים. בדלהי משמשת הריקשה להובלת שני נוסעים למרחקים קצרים. כאן, במעלה הנתיבים אל הצפון, מעמיסים עליה כל דבר. החל בכמה עשרות מכלי גז, המשך במכלי מים ענקיים, המשך בצינורות בדיל להשקיה וכלה במוטות ברזל לבניין. המשקל המועמס על כל ריקשה בלתי נתפס. קשה עוד יותר להבין איך הגיעו המדוושים למרחקים עצומים כאלו מהיישוב האחרון שחלפנו על פניו ואיך ייתכן שהם יצליחו לדווש עד ליישוב הבא. מד המרחק בג'יפ מציג מרחקים של עשרים וגם שלושים קילומטרים עד ליעד מיושב כלשהו. בלתי נתפס.

מכונית משפחתית רגילה עשויה לצאת לדרך גם עם שמונה נוסעים. ווספה יכולה לשאת ללא קושי משפחה בת ארבע נפשות. לעתים, חלק מהנפשות נושאות על הברכיים עוד תינוק או שניים. על הפגוש האחורי של טמפו, שאמור להסיע ארבעה נוסעים, מצטופפים בעמידה שלושה או ארבעה נוסעים נוספים, שעה שבתא הפנימי מצטופפת משפחה.
לאחר כמה עצירות 'פיפי מים' ולאחר אינספור עצירות צילום, באבלו מוביל אותנו בבטחה לעבר מחסום הכביש המוצב בכניסה להימצ'ל פראדש. בשלב זה, כשהוותק שלי על אוטוסטרדות הודו כבר בן יומיים, אני מפנים כלל זהב נוסף: 'בנהיגה ההודית אין כללים'. אין כללים מחייבים בכל הנוגע למספר הנוסעים, לצורת הישיבה שלהם, לכמות המטען, לגובה הרכב, לרוחב הסחורה המועמסת עליו וגם לגובהה. כל נתון, מופרך ומוגזם ככל שיהיה, מותר – כל עוד הרכב ממשיך לנוע ולא מפריע לתנועה.

מדי פעם אני מבחין בשורה ארוכה של ריקשות שנושאות מטען זהה. באבלו מסביר: כנראה שמישהו נדרש להוביל כמות גדולה של ברזל בניין, אז הוא שכר את שירותיהם של כמה עשרות בעלי ריקשות שאמורים להעביר את המטען במאמץ דיווש משותף. התוצאה: שיירת ריקשות לא נגמרת, שאל כל אחת מהן נקשרו שמונה ברזלים ארוכים. השיירה נשרכת בשולי הכביש המהיר על מטענה הכבד מנשוא. "אל תדאג, הם יגיעו," מרגיע אותי באבלו באנגלית הרצוצה שלו.

אני מביט בשיירה ומקשה להבין כיצד צמיגי האופניים הכחושים נושאים את משקל מוטות המתכת מבלי להתפוצץ. מחשבותיי מתמקדות לרגע בשאלות על עמידות צמיגי הגומי, אך ראוי שתתמקדנה במאמץ הבלתי נתפס של מדוושי הריקשות. רגליהם הכחושות עולות ויורדות אינספור פעמים ביום, מניעות מאות קילוגרמים מטען לאורך מאות קילומטרים, כדי להשתכר בסוף החודש סכום נמוך מהתקציב היומי שלי בטיול.

צפון הודו - קולו

בוקר בהיר מציף את הכביש העולה לעבר קולו. אל מול הג'יפ הדוהר של באבלו מגיחה ריקשה נוספת. הנוהג בה מדווש נגד כיוון הנסיעה. על חלקה האחורי הועמסו בווירטואוזיות ענפים ירוקים בגובה של ארבעה מטרים לפחות. קשה להבין כיצד הערימה הזאת שומרת על שיווי משקל ולא מתפזרת על הכביש. אולי בזכות הטרמפיסט היושב בקצה הערימה, נהנה מקרני השמש ומהדק במשקלו את הר הענפים. החבילה כולה מתנייעת לעברנו בכוח רגליו של בעל הריקשה. הודי קטן גוף, שראוי לבצע מחקר על עצמת שרירי הרגליים שלו.

אני מביט בו ולאחר כדקה מבין שהריקשה היא בעיה קלה תרתי משמע. מרחוק מופיעות עוד ועוד  משאיות ענק שזכו כאן לשם "דיסקו נייד". מדובר במשאיות מלבניות, שחזית הנירוסטה שלהן מעוטרת בעשרות פנסים, מחזירי אור ומדבקות נוצצות. עם רדת החשיכה נראית החזית המקושטת כמו מועדון ריקודים מתנייע. המראה הזה ייחודי ומלבב. הוא עורר בי חיוך גדול, עד לרגע שבו ראיתי את משאית הדיסקו הראשונה שלי, שדהרה בשיא המהירות אל מול הלנדרובר הקטנטנה שלנו. היא התקדמה בקצב, מהבהבת במלוא הדרת פנסיה, צופרת בקול מחריש אוזניים, מבלי לגלות סימן שהיא עומדת לסטות  מנתיב ההתנגשות.

ולא. לא מתרגלים לזה. גם הפז"מ הניכר שלי בהודו – יומיים וחצי על האוטוסטרדה – לא מנע ממני להתחיל לשנן תפילות שלא הכרתי. פעם נוספת, לא האחרונה לקטע מסע זה, התחלתי לשחזר בראשי את תמצית חיי. אין טעם למנות את הפעמים בהן חוויתי זאת שוב (ושוב), בהמשך הנסיעה, על ספק כבישים ספק מסלולי הליכה משופרים שחצובים בצלעות ההרים ומובילים אל היעדים הנחשקים בצלעות ההימלאיה.

 

מסע בנתיבי צ'נדיגר

מעט אחרי הכניסה למחוז צ'נדיגר נוסע לצד הג'יפ של באבלו אוטובוס נטול זגוגיות במרבית חלונותיו. האוטובוס מעשן בשחור ומלא עד אפס מקום. על הדלת הסמוכה לנהג דחוקים שני גברים צעירים. חצי גופם מחוץ לאוטובוס וחציו בפנים. מצבם אינו משפיע על החיוך הרחב הקבוע בפניהם. הם לא נראים במצוקה. על גג האוטובוס יושבים עוד כ-15 נוסעים שזוכים לנסיעה עם ארבעה כיווני אוויר וללא מקום אחיזה, למקרה של עצירת פתאום. גם הם נראים שמחים וטובי לב. מראה המצלמה שלי מפיק מהם גם תנועות ידיים נמרצות וצחוק מתגלגל.

הילדים אוחזים בבגדי המבוגרים. בודדים מהם, שנראים בני ארבע או חמש, יושבים על מצע קש שהונח על ירכתי תא המטען, סמוך מאוד לקצה המשאית. על משטח המתכת אין די מקום לישיבה לאיש, למעט הילדים הקטנים. הסקרנות והרחמים הולכים וגוברים. הכביש העמוס כופה עלינו עצירות חוזרות ונשנות. רוחב הכביש מותיר אותנו באחורי המשאית המעשנת וההמתנות מתארכות, עד שגם באבלו מתייאש ולא מנסה עוד לאמוד את זמן ההמתנה.  אנחנו יורדים אל צד הכביש, מכינים עצמנו לפרק ב' של המסע צפונה.

לא הרחק משם, סמוך לאגם סַאטְלֶז', נצמד באבלו לאחוריים של משאית לא גדולה, המיועדת להובלת משאות בתפזורת. בתא המטען הפתוח מרוכזים בעמידה כ-30 נוסעים ונוסעות וגם כמה ילדים. המבוגרים מרימים את ידיהם אל על ואוחזים במוטות המתכת שנמתחים לרוחב תא המטען. הנשים לבושות בסארים, בשמלות סלוואר קאמיז (מעטפת בד דומה לסארי) ובחליפות פנג'ביות רקומות בצבעים עזים ומקסימים. צהוב בוהק. כחול חיל הים, ורוד צועק, סגול עמוק, אדום להבה.

Facebook Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.