בין עין רפא לעין לאמון


מעיין עין רפא ועין לאמון

על בית הקפה שנקליש שבעין רפא

רבות שמעתי על ארוחות הבוקר על טהרת מאפי הטאבון, גבינת השנקליש הנדירה ועוד אי אלו מנות ערביות מסורתיות בבית הקפה שבעין רפא.

עין ראפה הוא כפר ערבי הממוקם 10 ק"מ מערבית לירושלים, בשטח המועצה אזורית מטה יהודה. הכפר נקרא על שם המעיין "עין ראפה" הנמצא במרכזו. בסמוך לכפר נמצא המעיין עין לאמון ועוד נגיע אליו. 

השילוב של כפר ערבי בפאתי ירושלים וארוחת בוקר ערבית הצטייר בדמיוני כרומנטי לפחות כמו ארוחה בטברנה יוונית על אי נידח. שלא לדבר על גלגול השם שנקליש על הלשון. השנקליש היא גבינה המופקת מחלב עזים וכבשים ומעובדת בטכניקות של ייבוש לכדי כדור שיכול להישמר זמן רב. הטכניקה הזו מוסיפה לה טעם מיוחד בנוסף לתיבול העז בזעתר ומיני תבלינים שונים. גבינת השנקליש היא חלק בלתי נפרד מהמזה של המטבח הסורי־לבנוני. בעבר היה נפוץ גם בתחומי ישראל, אבל כיום נדיר למצוא אותו. לאחרונה אכלתי את הגבינה בכפר הלבנוני-ישראלי עג׳ר וחזרתי הביתה עם שלושה כדורים. יש הנוהים אחר סטייקים וכוכבי מישלן ויש כמוני שיסעו לקצווי ארץ עבור בצק טרי וגבינה טובה. ועג'א – לא רק שהיא בקצה הארץ, אלא חציה השני בלבנון. אבל זה כבר לסיפור אחר.

מה אומר ומה אגיד על בית הקפה שנקליש: במילה אחת; התאכזבתי. העג׳ה לא היה אלא חביתת ירק, מאפה הטאבון – כבר אכלתי ריחניים וטריים ממנו ורק השנקליש היה ככל הנראה שנקליש אבל לא משהו לספר עליו בבית. לימים, יצא לי לשוחח עם פודיז ירושלמים שהתייחסו בביטול לדמיון הרומנטי שלי. לשיטתם, לו שאלתי לחוות דעתם המלומדת היו חוסכים לי את האכזבה.

עין לאמון

שבעים ופחות מרוצים יצאנו לבדוק את המעיין הנמצא במרחק קצר מבית הקפה. אנחנו כבר כאן, ולפנינו מעיין עם גישה רגלית נוחה וקצרה, בדרך היורדת מבית הקפה. נשמע כמו מעיין שאי אפשר לסרב לו. אכן, לא קשה היה להגיע לעין לאמון בהליכה קצרה ברגל, אלא ששוב המציאות תפחה על פניי כששוב הולכתי שולל אחר דמיונותיי. נו מה לעשות שמעיין עבורי הוא נחל קטן מפכפך לו בצניעות בתוך ערוץ בעל גדות מוריקים ואילו עין לימון הוא מעיין מז׳אנר השכשוכית. נביעה קטנה בלב ישימון צחיח. נביעה מסוג המעיינות שזכו לעדנה רבה בתקופת הקורונה והתהדרו בתארים כמו ״נסתר״, ״הכי יפה בארץ״, או ״לא להאמין שזה בארץ״ – משל טיילנו לתומנו בגליל ולפתע נגלה לפנינו אגם לואיז שברוקיז. אז תאמינו תאמינו. כאלה פגשתי רק בארץ. זוהי בריכה מבוטנת מטר על מטר הניזונה ממעיין הנובע ממערה סמוכה. בעת ביקורנו משפחה ישראלית מורחבת ונחמדה חגגה כאן יומולדת ונראה היה שהמקום נעם להם מאוד. לבריאות. לא כולם מוכרחים.

הצטרפו למנויי בלוג "הטוריסטית" וקבלו מדי פעם טיפ על יעד מגניב או מסלול שווה

המלצות נוספות על ירושלים

Facebook Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.