סיור אוכל בדרום תל אביב


סיור אוכל בדרום תל אביב

מסין ועד סודן - סיור במסעדות המהגרים בתל אביב

למה לעלות על מטוס אם אפשר להגיע לנפאל, לפיליפינים, לסודן ולאריתראה בלי לצאת מתל אביב?

זה בדיוק מה שעשיתי בוקר שישי אחד כשיצאתי לספק את סקרנותי לגבי ההוויה הקוסמופוליטית הרוחשת בדרום תל אביב, המורכבת מקהילת העובדים הזרים (החוקיים והלא חוקיים)/ הפליטים/ מהגרי העבודה/ מסתנני העבודה/ המהגרים/ הגולים. שלל הגדרות, שלכל אחת מהן משמעות פוליטית אחרת; לכל אחת מההגדרות מעמד משפטי שונה ולכל אחת מההגדרות האלה משמעות חורצת גורלות: פליט – לחיים חוקיים בישראל, מסתנן –  לגירוש ולסכנת מוות. חיים ומוות ביד הלשון.

בחודש האחרון, עם ביטול הסכם הגירוש של ביבי, ניצת מחדש וביתר עוז הוויכוח החוצה את החברה הישראלית, בין תומכי הגירוש לבין המתנגדים לו. התומכים בגירוש מודאגים מצביון המדינה היהודית ומשינוי המאזן הדמוגרפי בעוד המתנגדים רואים בגירוש פשיטת רגל מוסרית לאומה שחוותה על בשרה אימי מלחמה ופליטות. בנוסף נטען, כי הזרים מאפריקה נותנים מענה לכוח עבודה חסר בענפי הניקיון והמסעדות שסבלו מקריסה מוחלטת בשל מחסור בישראלים המוכנים לעסוק בעבודות אלה. כך או כך – ברומטר המוסר מוצב כמו מראה בפניו של כל ישראלי ויהודי.

יצאתי לסיור בדרום תל אביב, שבמהותו הינו סיור קולינארי בעקבות מסעדות המהגרים, בעיקר כדי לראות משם דברים שלא רואים מכאן. דימוי שכונת נווה שאנן הוא של אזור מסוכן, רווי פשע, אלימות וחוסר סדר. מי שמעוניין לצאת ולבדוק בעצמו את נכונות הסטיגמה ימצא עניין בסיור, המאפשר להכיר וללמוד באופן בלתי אמצעי את האנשים, את התרבות ואת החיים במקום שזכה לכינוי "החצר האחורית של תל אביב". הצטרפתי לסיור מודרך כיוון שלא הייתי מעזה להיכנס לבד ל"לב המאפליה" – דימוי המתקבל מדיווחי התקשורת, מזעקות ומחאות תושבי השכונה, הישראלים הוותיקים, (המוצדקות) המשלמים את מחיר השינוי הדמוגרפי בשכונה. כך למשל העירייה השקיעה 100 מיליון שקל בבניית גנים עירוניים לילדי המהגרים, ולטענת התושבים – זה בא על חשבונם.

צמד ילדים חמודים ששרים "ארץ ישראל יפה שלי וגם פורחת" ברחוב, להנאתם
מדרחוב נווה שאנן
תושבים בשכונה

חובבי המזון וחוקרי האוכל ישמחו לגלות כאן סצנת אוכל מיוחדת במינה: מסעדות פשוטות עם מטבח מקומי, הכי אותנטי שיכול להיות. כאן אין מדובר במסעדות עמים תל אביביות טיפוסיות – הודית, סינית, תאילנדית – המתחנפות לחך הישראלי ועושות לו הנחות (גם בהודית המצוינת, "מונאר" שבנחלת בנימין). האוכל המוגש כאן מיועד לתושבי השכונה, כדי להביא להם את הטעמים, הצבעים והריחות מהבית. יחד עם זאת, מפתיע היה לגלות ישראלים נוספים הבוצעים אינג'ארה ומנגבים תבשילים אתיופים, סודאנים ואריאתראים במסעדות השכונה.

זהו סיור שפותח צוהר לרב תרבותיות המתרקמת כאן מתחת לאף, בלי לנסוע רחוק. ההדרכה המעולה של דוד כהן, המשלבת טעימות ומפגשים, היא דרך מושלמת להנגיש את התרבות  ולהפוך אותה חוויה משמעותית.

באופן אישי מצאתי שמרתק ומעניין להסתובב כאן אפילו יותר מהצ'יינה טאון בניו יורק, שכבר נראית אמריקה לכל דבר.

החמארה

תחת הדרכתו החיננית והמחכימה של דוד כהן המדריך, המכיר את השכונה, על דייריה ומסעדותיה ככף ידו, הרגיש לגמרי בטוח להסתובב בשכונה. רחוב נווה שאנן שהפך למדרחוב סגור נראה כמעט כמו מדרחוב נחלת בנימין, ואפילו היושבים בשולחנות שבחוץ לא היו אפריקאים בלבד. יחד עם זאת אין לטעות: המהגרים נותנים כאן את הטון במסעדות, במסחר, באופי הסחורות בחנויות הבגדים והסדקית, במספרות המציעות עיצובים מיוחדים לבעלי שיער מקורזל, במכבסות האוטומטיות ובתרבות בתי הקפה בנוסח החמארה.

הסיור התחיל בבית קפה סודני, הממוקם – איך לא – בחנות נעליים לשעבר. גם בית הקפה הזה הוא בסגנון חמארה, כלומר מקום שבו אפשר להיפגש, לשתות משהו יחד, לעשן ולצפות בטלוויזיה. החמארות הן בדרך כלל המקום היחיד שבו המהגרים יכולים לצפות בטלוויזיה משתי סיבות: הם לא יכולים להרשות לעצמם דמי מנוי, ומלבד זאת – כשגרים יחד כל כך הרבה אנשים בדירה אחת אי אפשר לשמוע שום דבר. בחמארות יש רק כיסאות ומספר שרפרפי פלסטיק ומגישים בהם רק קפה שחור, תה ונרגילות. בחלקן יש מספר מכשירי טלוויזיה שכל אחד מהם מכוון לערוץ אחר. בערבים המקומות הומים אדם.

קנקן תה סודאני
בית הקפה הסודאני
תסרוקת מעוצבת כבקשתך

המסעדות

הסיור התמקד בשלוש מסעדות: פיליפינית, אריתראית ונפאלית:

הפיליפינית: מסעדת קינן היא מסעדה חוקית, המופעלת על יד רולנד וברנה שהגיעו לארץ לפני 13 שנה. הם מגישים טבעת אורז על צלחת במבוק, שמאחוריה רגל קצרה משופעת, וזו מאפשרת לרטבים השונים והמתחלפים לזלוג באופן מיטבי על האורז והאוכל. לאורז נלוות שלוש מנות מרכזיות של דג ברוטב קוקוס וחציל מאודה, נתחי בקר ותבשיל ירקות צמחוני. הספציאליטה שלהם הוא שיפודי החזיר, שמהם נהנה סגן נשיא הפיליפינים שהגיע למסעדה במהלך ביקורו בישראל. הצילומים המשותפים עם האישיות הבכירה – על קיר המסעדה.

 

שיפודי החזיר שמהם נהנה סגן נשיא הפיליפינים
דג ברוטב קוקוס וחציל מאודה
מנת נתחי בקר אסיאתי
טבעת אורז על צלחת במבוק

האריתראית: המסעדה ממוקמת בלב מדרחוב נווה שאנן ומנוהלת על ידי סנדרי, שעזבה את אריתראה בהיותה בת 15, הותירה בה את אמה ועשתה את הדרך לישראל דרך אתיופיה, סודן וסיני. בסיני שילמה לבדואים 3,400 דולר כדי להיכנס לישראל.

ארוחה אריאתראית דומה מאוד לארוחה אתיופית: על מצע האינג'ארה מונחים מספר תבשילים במרקם של מחית, תבשיל תרד חמצמץ נהדר ותבשיל כרוב. במרכז – סלט חסה ועגבניות. חלה עגולה ענקית בשם חבאשה מוגשת כמתאבן לפני הארוחה, בלוויית תסמין (חמאה מזוקקת) ותבלין ברברה (תערובת תבלינים ארומטית המורכבת מעשרות תבלינים) חריף אש, המשמש גם במטבח האתיופי.

על פי מנהגי האכילה האריתראים, ארוחת האינג'ארה נאכלת במשותף ובחברותא כשכולם חולקים את המגש. במשפחה, יתחיל קודם אבי המשפחה, יגיש פיסה לאשתו שתאשר את אשר הכינה ואחר כך יאכילו את הילדים.

 

החבאשה. מעין חלה אריתראית
חלל המסעדה בתום הארוחה
חמאה מזוקקת ותבלין ברברה לטבילה עם החבאשה
ארוחת אינג'ארה

הנפאלית: ממוקמת בכניסה לבית דירות, מאחורי דלת פח צבועה באדום, במעלה מדרגות מזוהמות – עבור דרך חדר השינה והמיטות אל מרפסת מחופה ברזנט: במרפסת כמה שולחנות מאולתרים, ערב רב של כיסאות ישנים ומתפוררים – שם מסתתרת לה המסעדה. המקום פועל רק בסופי שבוע, ולא להאמין – אפילו כאן ישבו סביב שולחן אחד ארבעה ישראלים שמכירים ככל הנראה את המסעדה הסודית הזאת. המטבח הנפאלי דומה להודי ולכן הוגשו סאמוסה, פאני פורי ונאן.

 

המטבח הנאפלי
כניסה למסעדה הנאפלית
פאני פורי במילוי מתובל של תפוחי אדמה ופול

החנויות

דראגון

בין הפיליפינית לאריתראית הוביל אותנו המדריך דוד כהן למכולת הסינית המפורסמת ביותר במתחם, הדראגון. על בסיס מקרר מצרכים ישראלי של קוטג', חומוס ומטבוחה, הורחב העסק למיני מרקט למוצרי המזרח הרחוק: יש כאן מבחר מוצרים לבישול סיני, תאילנדי, פיליפיני ואפריקאי. זה כולל תבלינים שונים, רטבים, מיני דגים מיובשים, סוגי אטריות ועוד.

דוד פתח עבורנו בקבוק של שיכר שזיפים סיני מצונן, שנלגם תוך כדי נשנוש חטיף אצות מפולפל וחטיף נוסף של פטריות. כמובן, הצטיידנו בבקבוק שישמש אותנו לצ'ייסר, ליומולדת המשפחתית למחרת.

כתובתראש פינה 6 

טעימת פטריות מול הדגים המיובשים
דראגון.גן עדן לחובבי המטבחים של ארצות המזרח ואפריקה

טייסט אוף אינדיה

מכולת הודית עם מבחר קטניות, תבלינים, מיני אורז, תה, מוצרי פארם מהודו ואפילו ממתק הודי – "חטיפי סאגר", שמגיע ממפעל בדימונה, הנמכר ביחידות (חמישה שקלים לעוגייה) או במארז (32 שקל). ממליצה מאוד על העדשים הכתומות. צבען כתום עז וטעמן עשיר ומעודן וכאלה לא תמצאו באף סופר קונבציונאלי.

 כתובתלוינסקי 108

המכולת ההודית
מדרחוב נווה שאנן
הרבה יונים מתעופפות כאן

מנהלות:

יצאתי לסיור דרך אתר הפנאי פאנזינג המעולה:

ניתן להירשם  כאן לסיור הבא

המעוניינים להירשם לאתר ויעשו זאת דרך הלינק כאן – ייהנו מ-20 ש"ח קרדיטים לרכישת פעילות באתר.

Facebook Comments


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

5 מחשבות על “סיור אוכל בדרום תל אביב