מאמא-אוכל מרוקאי-ירוחם הוא צירוף מילים מבטיח ואין בו כמו למשוך אשכנזים (במובן המטאפורי) לחום, לאותנטיות ולפולקלור. שולה קנפו היא אחת המאמות – ״המבשלות של ירוחם״ – שהוא חלק מפרויקט ״עתיד במדבר״.
המבשלות של ירוחם הינו פרויקט חברתי, במסגרתו מארחות נשות ירוחם בבתיהן, לחוויה בלתי נשכחת של ריחות, צבעים, וטעמים. הפרויקט נולד מתוך הצורך לספק למתארחים בעיירה מקומות לאכול בהם כשהכל סגור.
״אנו מזמינים אתכם לארוחה עשירה של מעדנים אתניים באירוח ביתי וסיפורים מן הישוב, בליווי של מנחי העמותה, לחוויה אנושית, תרבותית וקולינארית עשירה״ – כך מזמין אותנו אתר עתיד במדבר, ואנו, אשכנזים מטאפוריים וחסרי מנוח מתפתים להרפתקה.
אז מה היה לנו, או ליתר דיוק – מה לא היה לנו;
אירוח ביתי:
הארוחה התקיימה מחוץ לבית, בסוכה מאולתרת, על שולחן מתקפל וכיסאות פלסטיק. אמנם הסוכה מחוברת לבית ולמטבח, אבל הישיבה בסוכה הלא מטופחת יוצרת תחושת עליבות. איפה איזה שטיח אוריינטלי, מוזיקת רקע מרוקאית? אין אפילו תרבוש לרפואה. ביתי זה לא. מלבדנו ושולה השתתפו בארוחה בנה וכלתה, זוג טרי מלפני שבוע.
ארוחה עשירה – כן. היה שפע, היה מגוון.
מעדנים אתניים;
הדג המרוקני, אחת ממנות הדגל של המטבח המרוקני, שאין כמו עושר טעמו, ניחוחותיו וחרפרפותו כדי לטבול בו חלת שבת מתפצפצת ולשמח לבב אנוש – אכן הוגש כמנה ראשונה, בלוויית פולים. טעימה ראשונה והחך שלי חוטף את שוק חייו במכת תפלות וסרות טעם שלא ידע מימיו. לגפילטע פיש כבר יש יותר טעם!
לא מלח או פלפל לו, לא כמון או כוסברה ולא נעים להעליב את מאמא קנפו. ״אתבל במטבוחה״, אני חושבת לעצמי ביצירתיות ומערה לצלחתי תערובת בצבע אדמדם חיוור, שנראית כמו הדבר הקרוב ביותר למטבל האלוהי מתוך שורת קעריות הסלטים שעל השולחן. ואז – החך שלי חוטף מהלומה נוספת. מהלומה של תפלות ואפס טעמים.
מה קורה כאן? הרי מטבוחה היא מקור לגאווה ולתחרות בין המרוקאיות. מטבוחה היא תעודת הזהות של המבשלת. מטבוחה זה ה-DNA, מטבוחה זה אלמנטרי קנפו. תדע כל מאמא מרוקאית- עברייה שהיא מוסרת את גורל חך סועדיה למבשלות המטבוחה הכי ראויות. אלמנטרי קנפו!
באשר לשאר הסלטים: רק אחד מהם, סלט סלק ירוק מבושל, היה מרוקאי אתני וגם טעים. כל השאר נכנסים לדעתי תחת ההגדרה פיוז׳ן מרוקאי; קוביות תפוחי אדמה תפלות, חציל קלוי תפל, כרובית במיונז שלא טעמתי, סלק וגזר מגורר – סביר, סלט ירקות קצוץ לא מתובל ותפל, רצועות חסה לא מתובלות. הבנתם את הפרינציפ. שולה חוסכת בתבלינים.
אז מעדנים אתניים? לא!
סיפורים מן היישוב בליווי מנחה העמותה? גם לא!
לעיקריות הוגשו צלחת עם כמה נתחי עוף מבושל בגוון צהצהב, וצלחת נוספת שחלקה קציצות עייפות עם כמה נתחי בקר. אני צמחונית, אבל בעלי והחברים העידו על יבשושיות הקציצות וכמנות שנראו כמו שהוקפאו והופשרו ולא טופלו כראוי ואני יכולה להעיד על מנות בעלות מראה לא מזמין בעליל.
מזל שהיה קוסקוס מקצועי, רך ומשיי, שניכר שלא הגיע משקיות האינסטנט ומרק ירקות לא רע. לקינוח הוגש תה נענע מצוין בקנקן פושטי בשקל ממקס סטוק ( כי מה כבר אפשר לקלקל כאן?) בכוסות זכוכית שקופות ופושטיות. לא אלה האוריינטליות, הצבעוניות-מוזהבות המרוקניות. ויש לה כאלה. היא עצמה סיפרה. לצד התה הונחה צלוחית עוגיות אשכנזיות. סתם עוגיות ריבה. לא שבקייה, לא בסבוסה ואפילו לא עוגיות מכונה הקלאסיות לטבילה בתה.
תוך כדי הגשת המנות שולה מספרת את סיפור חייה. שולה היא אישה אמיצה, שנטלה את גורלה בידיה ובמקום לשקוע בעוני ובחוסר כל הפכה ליזמת, ליזמת חברתית ולאישה של עשייה. היא אוהבת לדבר, בעיקר על עצמה, אתם רק צריכים להיות הקהל. בהמשך הערב, כשהיא משתחררת יותר ויותר, דיבורה ישלב גם קללות מרוקאיות עסיסיות אסליות שנבצר ממני לשחזר. דרך שולה תלמדו לא רק על סיפור חיים קשה אלא תקבלו תמונת מצב וצוהר לחיים בעיירה, למרקם החיים בעיירה, ליחסי התושבים, לרכילות, לפוריטניות ואיך נראית עיירת עולים בסוף העולם שמאלה, שכבר 60 שנה תקועה כמעט באותו מקום ברמה הסוציו-אקונומית, אבל הרוב המוחלט שלה ימשיך להצביע לביבי ובלשונה העסיסית של שולה: כולנו ביבי וכולכם על הטיזי!
ארוחה עולה 110 שקל לסועד. זה יקר ורמת האוכל וההגשה לא מספקים תמורה ולא מצדיקים את המחיר, אבל כאן לא משלמים על האוכל אלא על הצגת היחיד של שולה וזו מן הסתם ההצגה הכי טובה בעיירה.
Facebook Comments