לופ ויטנאם – שלושה ימים בין נופים ושבטים על גבול סין


הלופ - שלושה ימים בצפון הצפוני של ויטנאם

לגימות אחרונות של קפה בריזורט המפואר בסאפה, טרם צאתנו אל הלא נודע. אל הלופ. הג׳יהנם של הג׳יהנם בוויטנאם. הנקודה הצפונית ביותר בוויטנאם, הנושקת לגבול סין והנחשבת ליהלום שבכתר הנופים שעדיין לא חולל בגדודי תיירים. אומרים שזו סאפה החדשה, אומרים שזה המקום לראות את ויטנאם האמיתית, אומרים שזו החוויה האדירה ביותר, אומרים שהדרך הכי טובה לעשות את זה היא ברכיבה על קטנוע – עם איזיריידר או בלעדיו. איזיריידר הוא קטנוע פלוס נהג  שמרכיב רוכב אחד מאחוריו. אז יצאתי לבדוק…

בינתיים – טעימה להמחשה:

נגן וידאו

קטנוע או ג'יפ - זאת השאלה

כיוון שהדרכים הלופיות של הלופ הם לא המקום המומלץ להתחיל לתרגל את כישורי הרכיבה שלי על קטנוע – עם רישיון או בלי, וכיוון שלא דמיינתי את עצמי מתחבקת ונצמדת לגבו של איזיריידר בשיער מתבדר למשך שעות ארוכות, וכיוון שלא רציתי לזמן לעצמי שבר באגן טרם זמני, בחרתי לחצות את הגאיות והעמקים, את הרכסים ומעברי ההרים המפותלים בג'יפ. כן בג'יפ. יש הטוענים שהרבה מאוד נגרע מן החוויה כשכלואים בג׳יפ ולא נמצאים באוויר הפתוח מוקפים בטבע ובנוף 360 מעלות. יחד עם זאת "האוויר הפתוח" משמע גם גשם זלעפות שיכול לפקוד את האזור בלי קשר לעונה, חום, קור, רוח ולחות. כל זה ועוד לא אמרנו אף מילה על כאבי תחת המזומנים לישבנים בלתי מיומנים בשעות ארוכות מאוד של ישיבה על אוכף קטנוע בלתי מפנק בעליל. לעומת זאת, בג'יפ אני חסינה מפני פגעי מזג אוויר ואף מחוזקת מפניו בעזרת מזגן ובמקום לחבק את האיזיריידר ולהגן על חיי הידיים שלי פנויות לחלוטין לצילומים, והרבה. היו הרבה מאוד.

טוענים שמשעמם בג'יפ, טוענים שנרדמים. אין לי דרך לשלול או לאמת את הטענה. יכולה לדבר רק בשם עצמי והחוויה שלי. יכולה רק להניח שעצם הרכיבה על קטנוע מוסיפה ריגוש ואדרנלין אדירים. עד כדי כך שכמעט שוכחים מכאבי הישבן. מניחה שזה כמו לעלות על מתקן בלונה פארק או כמו ההבדל לראות נוף מנקודת תצפית או ממצנח רחיפה. אם אלו ההשוואות, בואו נגיד ששתי פעילויות האקסטרים האלה אינן מיי קאפ אוף לופ.

האיזיריידרים הוויטנאמים הם נהגים מיומנים מאוד. הם נוהגים על הכלים האלה בווירטואוזיות מופלאה. ומה הפלא? הם עולים על הכלים האלה מגיל שמונה בערך. בדרך כלל הם נוהגים בזהירות ובאחריות, בדרך כלל הם חמודים ומגניבים ובדרך כלל כולם חוזרים בשלום. יחד עם זאת יש לא מעט תאונות, התהפכויות ופציעות ברמות שונות על אף הקסדה ומגני הידיים והברכיים. במו עיניי ראיתי. 

אז בואו נסכם שמפאת גילי, אישיותי ומרכיבים נוספים באופיי בחרתי בג'יפ, וספוילר: לא מצטערת לרגע.

הדרך המטפסת נראית כמו סרט שנכרך סביב ההר
אמא ובת על קטנוע

בשעה זו של בוקר, דקות אחדות לקראת הנסיעה, אני מרגישה שאפילו עם הג׳יפ אני שמה את נפשי בכפי ויוצאת לסוג של הרפתקה, בלי לדעת איפה ומה אוכל בשלושת הימים הבאים, איפה אשן ובאילו תנאים.

בעוד כמה דקות נפגוש את שני הוויטנאמים שאמורים לקחת אותנו ללופ, והרהורי כפירה מזדחלים אל ירכתי המוח; איך עוזבים את סאפה הבטוחה, הידועה, המוכרת והכה מתוירת לטובת חבל ארץ פראי, בתולי ונעדר תשתיות מערביות? איך עוברים מהריזורט המפנק אל דרכי העפר, אל אזורים שכוחי אל, אל לינה בתנאים לא תנאים, אל נסיעה בדרכים מפותלות בהרים על פי תהומות.

״ומה אם שני הוויטנאמים האלה ישדדו אותנו ויברחו ויעזבו אותנו לנפשנו אי שם בגבול סין?״ אני מבטאת בקול רם את מה שלשנינו עבר בראש. ״מה אני בכלל יודעת עליהם?״ מה חשבתי לעצמי כשסגרתי איתם במקום ללכת אחר המלצות התרמילאים ולהזמין לופ אצל הפי, או מיסטר האנג, או ביבי או טין, או פנג. למה לא להיות כמו כולם למה?? למה בחרתי בטום שיש עליו שתיים וחצי המלצות – חמות ולוהטות אמנם  – אך עדיין שתיים וחצי. הלוואי שהם יבריזו לנו כפי ששמעתי בכמה מקרים. אבל כבר מאוחר מדי. טום המדריך וזום הנהג כבר ממתינים לנו בפתח המלון יחד עם ג׳יפ השברולט הדנדש שלהם.

טום, כך מתברר, עדיין לא בן 19 ומנהל עסקים מגיל 15, במקביל ללימודיו בתיכון. בעוד חבריו חלמו או נרדמו בשיעורי האנגלית הוא הבין את הפוטנציאל שברכישת השפה. זום, בן 40, נשוי ואב לשניים, לבוש מכנסיים וחולצה מחויטים ולרגליו נעלי עור מבריקות – נראה יותר כמו פקיד בנק. יש לו פנים מלאות, טובות וחביבות, הוא נראה חננה מושלם, כולו נימוסים והשתחוויות וזה מתחיל להיראות מרגיע.

בשל פער הגילים בינינו טום מחליט לקרוא לנו ima ו-aba. בעברית. אוצר המילים שלו כולל גם את סבבה, יאללה וביג בלגאן. ככה זה כשהרוב המכריע של לקוחות הלופ (אצל כל המדריכים) הם ישראלים. לטום כאמור, יש אנגלית לא רעה – אם מסתגלים למבטא הוויטנאמי שחותך סיומות של מילים. כך למשל – מסה זה מסאז׳, ריי זה רייס – אורז, האו זה האוס – בית, רואו זה רוק – סלע, טאק זה טאקס – מסים וכך הלאה.

זום לא יודע אף מילה חוץ מפיקצ׳ר. פיקצ׳ר היא מילה חשובה כי לאורך 350 ק״מ של הלופ יש עשרות נקודות עצירה לפיקצ׳ר ועוד מאות הזדמנויות לפיקצ׳רס של נופים, חיות, עדרים, ילדים, תינוקות, קשישים, של בני השבטים ובגדיהם הצבעוניים, כשהם נושאים משאות, קוצרים אורז, ומה לא. למעשה, הדבר הטוב ביותר מבחינת צילום היה להצמיד גו פרו למצח ולא להפסיק לצלם אף לא רגע אחד.

המשפחה המאושרת יצאה לדרך
המשפחה המאושרת במעבר ההרים מא פי לנג

אז מה זה בעצם הלופ?

הלופ הוא כינוי לטיול בדרך מעגלית במחוז הא ג'יאנג, שחוצה מעברי הרים עוצרי נשימה, רמות הרריות, גאיות, קניונים, טרסות אורז ועיירות נידחות של בני שבטים ומיעוטים על גבול ויטנאם-סין. הדרך מחברת בין  ארבעה כפרים במחוז שעד לא מזמן לא הייתה גישה אליהם ושהיו מנותקים מן העולם החיצון:

 Quan ba  עיירה ציורית בעמק טום סאן של בני שבט הדאו

Yehn min – עיירה שמשמשת לעצירת לילה, שבמקרה היא גם עיירת הולדתו של טום.

Dong van – רמה הררית ירוקה של הרי קרסט

Meo vac – עיירה של בני שבט המונג, שוק ססגוני

המקומיים קוראים ללופ "דרך האושר" –happiness road  כיוון שהיא הביאה אושר ולשיפור דרמטי באיכות החיים שלהם. הכביש שנסלל אפשר גישה של משאיות אספקה, גישה לשירותי רפואה, ולילדים יש נגישות לבתי ספר. היום בן כפר אחד יכול לבקר חבר או בן משפחה מכפר שכן. כך בעצם נולד רעיון הטיול  ללופ.

הטיול נקרא "לופ" כיוון שהוא מתחיל ומסתיים בהא ג'יאנג, והיא נקודת האפס שממנה מודדים 320 ק"מ בינה לבין האנוי ו-155 ק"מ בינה לבין דונג ואן, שהיא העיירה האחרונה על כביש c4.  לופ ממוצע אורך שלושה ימים, אך יש המרחיבים את המעגל לחמישה ואף שבעה ימים ומגיעים למפלים נפלאים.

הלופ הוא טיול חדש יחסית בוויטנאם, עניין של ארבע-חמש  השנים האחרונות, כך שאם תפגשו מוצ'ילר לשעבר שיאמר לכם "כן, כן הייתי בצפון ויטנאם" דעו לכם שהוא לא יודע מה הוא אומר.

כאן עובדים באמת ולא עושים הצגות לתיירים

הלופ הוא הצצה לכפרים נידחים ולבני השבטים השונים החיים באזור כ-3,000 שנה. זוהי מעין חזרה בזמן והצצה למסורת ולתרבות של ויטנאם האמיתית. בעוד בסאפה בני השבטים עושים הצגות לתיירים, כאן כשהם הולכים בדרך, סוחבים זרדים או מזון לחזירים הם עובדים באמת. מאמא בסאפה שיוצאת לצוד תיירים לטרק אל הכפר שלה, עובדת למעשה בלטייל עם תיירים.

יש לנו עניין עם פועלות בניין

עבודת כפיים, עבודת רגליים

כך נולד פילאטיס מכשירים: בת שבט המונג מניעה נול ברגליה
שעת יצירהה בטבע

דרך האושר שגבתה קורבנות

דרך האושר נפרצה ונסללה בין השנים 1959-1965. לקול הקורא שפרסמה ממשלת ויטנאם להתנדב לסלילת הדרך נענו 1,000 צעירים מבני השבטים המקומיים ועוד כ-1,200 מרחבי המדינה. באמצעים דלים, בכלים פשוטים, כמעט ללא מזון ובתנאי מזג אוויר קשים פרצו הצעירים את הדרך בדם יזע ודמעות. יותר משלושה מיליון מטרים מעוקבים של סלעים סוכלו והוזזו ממקומם. למרבה הצער, העבדות גבו גם חייהם של 14 צעירים, ולזכרם הוצבה אנדרטה. 

יוצאים לדרך

אנו עוזבים את סאפה שכבר יותר מ-24 שעות נתונה תחת גשם מונסון כבד וערפל סמיך.  טום מבטיח שבהמשך הדרך ובהמשך היום מזג האוויר יתבהר. בינתיים יש לגמוע יותר משש שעות נסיעה (285 ק"מ) בדרך קופצנית ומפותלת בכבישים לא כבישים ובדרכי עפר, אבל מי אמר קודם שמשעמם??? לא משעמם לרגע. אי אפשר להפסיק לשתות את הירוק, את שדות האורז, את בני השבטים שבדרך. גם השמים מתבהרים והולכים ככל שמצפינים לכיוון הא ג'יאנג ומתחברים לכביש 4c  שהוא הכביש המעגלי של הלופ. טום ואני כבר די חברים. שוחחנו על החיים בין ויטנאם לישראל, שרנו יחד את ביונסה בקולי קולות ובין לבין היו צלילים סיניים ענוגים ומונוטוניים מהמוזיקה של זום. עכשיו אני די בוטחת בטום ודי רגועה לגבי האפשרות שאחזור הביתה בשלום ושלא ניזרק לנפשנו בגבול ויטנאם סין, אבל עדיין שומרת על ערנות.

טרסות האורז היפהפיות בסאפה
שדות אורז סמוך להא ג'יאנג

Heaven Gate - התחנה הראשונה בלופ

Quan Ba היא העיירה הראשונה בלופ. היא מרוחקת 43 ק"מ מהא ג'יאנג.  הנקודה הנקראת heaven gate, הנמצאת בגובה 1,500 מטר, היא הגבוהה ביותר בין שתי הערים. מתחת מתגלה עמק tam son שנראה כמו ציור.

בנקודה זו קבעו הצרפתים ב-1939 שער ברזל מאסיבי שחסם את הכניסה היחידה לרמת דונג ואן ושמנע מבני השבטים באזור קשר עם העולם החיצון. מעבר לשער הזה ניהלו בני שבט המונג ובני מיעוטים נוספים את חייהם באופן אוטונומי – כמו גם בני השבטים בעיירות ין מין, דונג ואן ומאו ואק שהיו מבודדים לחלוטין מהעולם החיצון. היום כמובן אין זכר לשער הזה. יש כאן בית קפה קטן המשקיף אל הנוף והמשמש להתרעננות להמשך הנסיעה. טום טוען שהוא בבעלותו אבל לא יודעת אם להאמין לו. הוא מתנהג כמו בעל בית, אבל לא בטוחה שהדיבור הצפוף שלו עם העובדים הוא בגלל מה שהוא טוען שהוא או שהוא סתם עוד מדריך, שהם כבר מכירים מפעמים קודמות שהגיע, שמביא פרנסה ומקבל קפה חינם. על כל פנים, היום היבן גייט הוא רק שער מטאפורי שמוביל אל גן העדן האמיתי: אל רמת גבעות הקארסט של דונג ואן.

heavn gate - השער לגן העדן הגיאולוגי של רמת דונג ואן
heaven gate ורמת דונג ואנג ברקע

עמק טאם סון ואגדת צמד הגבעות

קשה להאמין למראה יופייה של יצירת הטבע הזו. אפילו טום וזום שרואים אותה כמעט מדי יום מתרגשים ומתלהבים. ליופיו יוצא הדופן של הנוף נקשרה אגדה מקומית: על פי האגדה, צמד הגבעות שמימין אינן אלא זוג השדיים של פיה יפהפייה, שהשאירה אותם עבור תינוקה שרק נולד, לפני שעלתה השמימה. החלב הרב שניגר משדיה השקה את העמק הפך אותו לפורה במיוחד, שמאפשר את פסיפס הגידולים השונים והפריחות המרהיבות. הדמעות הרבות שזלגו מעיני הפיה זרמו לנהר שחובק את העמק.

קציר האורז ב-Quan Ba

מנקודת התצפית של קואן בה ירדנו לכפר. שעות אחר הצהריים, כשהחום יורד, הן שעות העבודה. לפני כן זה בלתי נסבל. ספטמבר-אוקטובר הוא זמן קציר האורז. כשנכנסים לכפרים אפשר לראות את העמלים מקרוב. האורז נקצר בעבודת כפיים עם מגל ונערם לאלומות עד שמתייבש. 

בני השבטים כאן אינם דוברים ויטנאמית, אלא ניב כלשהו שטום שלנו שולט בו. הוא מסתחבק עם הקוצרות והן אפילו נותנות לו מגל, מצחקקות והוא מצטרף אליהן לעבודה. כאן כולם יודעים לקצור אורז כמו שכולם יודעים לרכוב על אופנוע. אנחנו בעקבותיו.

ין מין - Yehn Min - פרחי בננה מוקרמים לארוחת ערב

בסופו של יום הלופ הראשון, נכנסנו לעיירה ין מין. אין כאן משהו מיוחד לראות או לעשות, אבל ין מין היא ההום טאון של טום, ואנחנו כאן בעיקר כדי לישון בבית שלו, המשמש כהום סטיי.  בבית גרות האמא והסבתא שמסייעות בתפעול.

בזריזות ובמהירות שיא מעוררי קנאה של כל עקרת בית, טום וזום תקתקו ארוחת ערב ויטנאמית טעימה ומגוונת. צלוחיות צלוחיות של מיני תבשילים וירקות. כל ארוחה ויטנאמית – כבר הספקנו ללמוד – כוללת ספריג רול, אורז, טופו ברוטב עגבניות, חביתה שמנמנה, נתחי בשר, והרבה ירקות שכוללים תמיד ירוקים שרוכיים מאודים – ייתכן שקייל. לאחר שאכלתי את מה שנדמה היה לי כפטריות מוקרמות, טום שאל אם אני מנחשת מה אכלתי. אלה היו פרחי הבננה…

באשר לתנאי הלינה? חדר ספרטני עם שירותים ומקלחת משותפים – תנאים מפנקים לאחר שהתכוננתי לגרוע מכל.

ין מין
שיחות אל תוך הלילה במרפסת ההום סטיי
החצר המקורה הענקית של ההום סטיי. כאן מבשלים, אוכלים, תולים כביסה ואף ישנים.

מה פי לנג פאס

נגן וידאו

מעבר מא-פי-לנג מטפס לגובה של 1,500 מטר מעל פני הים והוא מקשר ומחבר בין דונג ואן למאו Vac, המעבר הזה נחשב למדהים, המאתגר, המסוכן, אך גם היפה ביותר בכל ויטנאם. המעבר הוא מקטע בלופ, בדרך 4C, המכונה דרך האושר. 22  הק"מ של קטע הדרך הזה היה הקשה ביותר לבנייה וגבה את חייהם של 14 צעירים.

בני שבט המונג והשוק במאו ואק

כמו בכל ויטנאם, הנשים – מילדות ועד זקנה – עובדות קשה בבניין, בסבלות ובכל מלאכה – בעוד הגברים עושים כלום וחצי.

Happy Water

אין ארוחה ויטנאמית בלי הפי ווטר -happy water ואין בית שלא מייצרים אותו. הפי ווטר הוא הכינוי לשיכר המקומי המופק מתירס או אורז. שותים אותו בכוסיות צ'ייסר קטנות ונוהגים לומר בקול רם מאוד לפני השלוק: 1,2,3 בוויטנאמית – באוזנינו זה נשמע כמו איזו קריאת מלחמה. לאחר ששותים נהוג להחליף לחיצות ידיים בין כולם. כשצעיר לוחץ יד למבוגר ממנו הוא אוחז בו בשתי ידיו. אז כמובן שזכינו תמיד לכבוד הזה מתוקף היותנו aba ו-ima. בארוחה אחת יש כמה סבבים של שתייה כשהמטרה המוצהרת היא לבחון מי משתכר ראשון.

המשפחה המאושרת ואפאו, זמר ונגן מבני שבט הדאו
אפאו במחרוזת שירי עם

רמת דונג ואן

רמת דונג ואן הוכרזה על ידי אונסק"ו כפארק הגיאולוגי הגדול ביותר בוויטנאם. סלעי הקארסט מכסים יותר מ-60 אחוז משטח הרמה, וגובהם הממוצע – כאלף מטרים. יש כאן מיקס עוצר נשימה של קניונים עמוקים, מצוקים תלולים ופסגות משוננות.

רמת דונג ואן

גבול ויטנאם סין - מגדל הדגל

נוף מראש מגדל הזגל
נוף מראש מגדל הדגל

חניית לילה בדונג ואן באר הוטל

העיירה דונג ואן היא חניית הלילה השני בלופ וכאן מחכה הפתעה: חדר פרטי ברמת חמישה כוכבים! על שפת אגם. זהו החדר המפואר ביותר המלון, שכולל גם לינות דורמס. יש כאן שתי חבורות של ישראלים והאווירה היא של הוסטל בהודו על שביל החומוס.

בחזרה להא ג'יאנג - יום אחרון

היום האחרון של הלופ:

16 ק"מ מדונג ואן, בעיירה סמוכה בשם sa phin נמצא ארמון המלך של בני שבט המונג. בני שבט המונג ומלכם שלטו בתחילת המאה ה-20 במחוז הא ג'יאנג ואפילו השלטון הקולוניאלי הצרפתי של אותה תקופה הכיר באוטונומיות שלו בהיותו נתיב סחר אופיום חשוב.

הארמון בנוי עץ בארכיטקטורה סינית ובעיצוב של אחוזה מסורתית. מכאן ניהל מלך המונג את ממלכתו ובשעתו הכילו מרתפיו את שקי האופיום.

ארוחת צהריים אצל בני שבט הדאו

הכל אורגאני מתוצרת המשק האוטרקי שלהם

סליפר להאנוי מהא ג'יאנג

אנחנו מגיעים להא ג'יאנג בשעת אחר צהריים מוקדמת למשרד של טום ולהום סטיי שלו בעיר, שמשמש את קבוצת הרוכבים של מחר ואת מי שיגיעו לפנות בוקר בסליפר מהאנוי.

אנחנו סיימנו. נפרדים כידידים. נתראה שוב רק דרך הפיסבוק.

איך עושים את זה?

לופ ממוצע אורך שלושה ימים, שני לילות. הטיול נרכש כחבילת הכל כלול: לינה, אוכל, דלק, מדריך. המחיר משתנה בהתאם לגודל הקבוצה וסוג כלי הרכב. וכאן יש כמה אופציות:

עצמאית על קטנוע: בסיוע גוגל מפות. מתאים לבעלי רישיון נהיגה על קטנוע.

קטנוע בליווי של מדריך מקומי.

איזי ריידר; קטנוע פלוס נהג ויטנאמי שמרכיב נוסע מאחוריו.

ג׳יפ: מגיע עם נהג ומדריך או נהג שהוא גם המדריך.

גם וגם: שוכרים איזי ריידר וג׳יפ. הג׳יפ משמש לסחיבת הציוד וכן להפוגות מן הישיבה הממושכת על הקטנוע. מתאים לקבוצה, כשכל פעם מישהו אחר מתענג על הג׳יפ. בשיטה הזו אפשר ליהנות משני העולמות בלי להתעלל יותר מדי בישבן. בדרך הזאת אפשר להשאיר את קטעי הנסיעה המסוכנים לאיזיריידרים. זוהי הדרך המועדפת על צעירים ישראלים כיוון שבנוסף לחברותא כל תוספת של מטייל מוזילה את המחיר לאדם.

המחיר נע בין 100 ל-200 דולר לאדם לשלושה ימים – כולל הכל. תלוי בגודל הקבוצה.

הרוב המכריע, צעירים בעיקר, בוחרים בקטנוע (איזיריידר). 

רישיון נהיגה

קטנוע מתאים למי שיש רישיון נהיגה עליו, אבל לא תמיד המדריכים בודקים ולא כל כך אכפת להם. אבל אלו שכן לא מסתפקים ברישיון הבינלאומי ונדרש תהליך פרוצדורלי של המרה לרישיון מקומי.

איך מגיעים להא ג׳יאנג

יש חבילות טיול שכוללות איסוף והורדה במלון מהאנוי.

הגעה עצמאית באמצעות סליפר. סליפר הוא אוטובוס או ואן עם מושבים שיורדים 45 מעלות למצב שינה והם כוללים שמיכה. יש סליפרים שכוללים תאי שינה עם מיטות. הסליפר נקרא סליפר גם כשהנסיעה מתרחשת ביום. הסליפר הוא אמצעי התניידות פופולארי במזרח ועל פי רוב זוהי נסיעה שאורכת מספר שעות. יש חברות רבות ברמות שונות.

יש סליפר לילה שיוצא מהאנוי ויש שיוצא מסאפה. הסליפרים מגיעים להא ג'יאנג בסביבות ארבע לפנות בוקר. בדרך כלל, הסוכנות שממנה נרכש טיול הלופ מאפשרת לישון כמה שעות בהוסטל שלה. בבוקר מתרגלים קצת רכיבה על אופנוע ויוצאים לדרך.

כל האופציות האלה ניתנות לסגירה דרך אחת מסוכנויות הטיולים הרבות בהאנוי או בסאפה.

 

איך מחליטים/בוחרים מדריך

מדריך, נהג ואבא

ניתן להזמין טיול לופ בצפון ויטנאם במספר דרכים:

לעקוב אחר המלצות מטיילים בקבוצות הייעודיות בפייסבוק. מספרי הטלפון שלהם מפורסמים שם וניתן להתכתב איתם בווטסאפ. בדרך כלל, כל בוגר לופ ממליץ על המדריך שלו כהכי מגניב/מפנק/משקיע/מסביר. אבל יש גם דיס המלצות.

היתרון בדרך הזו: ההמלצה היא כביכול אישית, מישראלי, "משלנו", שאנו נוטים לסמוך עליו. אני אומרת "כביכול" כיוון שיש גם הרבה חאפרים, מדריכים ללא רישיון ממשלתי שהוא חובה בוויטנאם, שהם לא מדריכים בכלל. חובה לוודא במי מדובר, מה רמת התחזוקה של הכלים ואם הם מספקים קסדה, מגני ברכיים וידיים.

שמות ומספרי טלפון של מדריכים שרצים ברשת:

האפי 7000 809 33 84+

טין 55 57 243 96 84 +

מיסטר הונג 46 35701 123 84+

קאי 07 33 112 97 84+

להזמין דרך אחת ממאות סוכנויות הטיולים בהאנוי. בוויטנאם כל חנות שלישית היא סוכנות טיולים וכל מלון והוסטל יזמינו ויסדרו עבורך כל שתבקש. 

גם בדרך הזו יש להיזהר על אף התחושה שההזמנה מתבצעת דרך גורם מסודר ומוסמך. אין לדעת את מי שולחים לך. הסוכנויות עובדות עם מספר ספקים, וכמובן גם גוזרות קופון.

ניתן לעשות חיפוש עצמאי בגוגל ובטריפ אדווייזר.

מומלץ לבקש מהמדריך מראש את שמות מקומות הלינה. חלקם לוקחים ללינה בדורמס, ודורמס כידוע, לא מתאים לכל אחד.

השיקולים שלי בבחירה: הזמנה ישירה ממדריך שיש לו דף עסקי בפייסבוק שבו מפורטים כל אפשרויות הלופ ומחירים; לצמצם ככל הניתן את הפגישה העיוורת.

תנאי הדרך והוראות בטיחות

מרבית הדרך בלופ היא כביש אספלט סלול, אבל יש לא מעט דרכי עפר ומספר מקטעים שהם פשוט אבנים. הדרך מורכבת מעליות, פיתולים, פניות חדות ופניות עיוורות. יש הרבה חלקים דו סטריים צרים שהם על פי תהום – עם או בלי מעקה. הכבישים אינם עמוסים במיוחד ולמרות המתואר לעיל התחושה די בטוחה ולמרות שעל פי תרבות הנהיגה בוויטנאם לא מאטים לפני סיבוב חד, אלא פשוט צופרים. איכשהו זה עובד.

למי שבוחר לעשות את הדרך בקטנוע – הקפידו על רישיון, מגיני ידיים וברכיים, קסדה חובה. מומלץ גם לוודא את רמת התחזוקה של הכלים.

לסיכום:

במשך שלושה ימים ובמשך שעות ארוכות יחד קיבלנו גם הצצה לחייו של צעיר ויטנאמי, נבון ובוגר מכפי 19 שנותיו. למדנו ממנו איך נראים החיים תחת המשטר הטוליטארי, איך נראה שירות החובה בצבא (שנתיים בלי יציאות הביתה, בלי טלפון וללא אגורה), איך זה לחפש משהו שמעניין אותך בגוגל ולקבל  erorr כי את זה המשטר לא מעוניין שתדע ושכאן לא שמעו על ויקיפדיה. איך לא חיים מ-200 דולר לחודש.

אכלנו אוכל מקומי מצוין, ישנו במקומות טובים, פגשנו בני שבטים  שאינם דוברים מילה באנגלית, נסענו בדרכים נופיות מרגשות וחווינו את צפון ויטנאם  האותנטית.

Facebook Comments


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

8 מחשבות על “לופ ויטנאם – שלושה ימים בין נופים ושבטים על גבול סין