רכבת לילה לסאפה


רכבת לילה לסאפה

בניגוד למוניטין שלי כחובבת רכבות, שאמור היה לייתר את הדילמה רכבת או אוטובוס, התחבטתי ימים רבים בסוגייה: מהי  הדרך העדיפה לגמוע את 350 הקילומטרים בין האנוי לסאפה. מכל חיטוטיי ברשת או תשאול חברים ששרדו כדי לספר הצלחתי להבין שהנסיעה ברכבת היא תענוג מפוקפק, ששומר נפשו ירחק. אמרו לי שאם טובתי העצמית חשובה לי, מוטב לנסוע באוטובוס נוח וממוזג, בשעות הבוקר, על ההיי ויי החדש. השתוקקתי מאוד לקרוא פוסט, נלהב או לא, שיתאר את החוויה מבפנים, אבל לא מצאתי כלום. כשהזמן דחק ונאלצתי לקבל החלטה, לא קשה לנחש במי נפלה הבחירה.

עד לפני שנים אחדות רכבת הייתה אמצעי התחבורה היחיד שקישר בין הבירה האנוי לסאפה שבצפון. לפני כחמש שנים נסללה דרך היי וויי מהירה, שגומעת את המרחק בין שתי הערים בחמש שעות (במקום לילה שלם) וניתן לעשות אותה באוטובוס תיירים נוח, ממוזג עם מושבי כורסה. יתרון משמעותי נוסף שיש לקו האוטובוס הזה על פני הרכבת, שהוא מגיע עד לעיר סאפה רבתי, בעוד הרכבת עוצרת בעיירה לאו קאי, המרוחקת כשעה נסיעה עד לסאפה. אז אם נסכם, יש כאן תענוג מפוקפק בתוספת הכורח לדאוג  לאמצעי תחבורה נוסף אל היעד הסופי, ולכן מטייל שדורש את טובת עצמו בוחר בדרך הקצרה, המהירה והנוחה. עכשיו סיבכו לי את החיים.

כחובבת רכבות מושבעת – דבר מכל סיפורי הבלהה על רכבת הלילה מהאנוי לסאפה לא יכול היה להניא אותי מההתנסות בה. מה לא אמרו עליה: שהיא מלוכלכת ורועשת, מקרטעת ומזדקנת, שמזרניה דקיקים ושהשירותים מסריחים ומזוהמים. שאי אפשר לישון ככה ושלא עוצמים עין כל הלילה. אמרו שלא מעט שרלטנים אורבים לתיירים מערביים, מעמידים פנים שברצונם לעזור, לוקחים את הוואוצ'ר שלך ונעלמים. אחר כך, שרלטן אחר ינסה למכור לך אותו בחזרה. ולמרות כל אזהרות מסע אלה רכבת הלילה הציתה את דמיוני ובחרתי לנסוע בה על אף שלא ידעתי באיזה מצב צבירה אגיע ליעד בבוקר – אם אגיע בכלל ליעד בבוקר, אם לא אפול קורבן לאחד השרלטנים. עליתי על הרכבת בלי לדאוג מראש לסידור נסיעה להמשך הדרך, כי נתקפתי בתחושת "היהיה בסדר" כאילו שאני מטיילת כבר שבועיים לפחות במדינה הזאת.

ערב טוב ויטנאם

ענן שחור ענק קידם את פניי ביציאה משדה התעופה בהאנוי, ועל אף שריחף מעליי לכל אורך הדרך והתפוצץ בקול רעם אדירים דקות ספורות לפני שירדתי מהמונית בפתח המלון – הרגשתי מיד שהאנוי תהיה עיר מזרח רחוקית כלבבי: רועשת, מלוכלכת, כאוטית; עיר שמזמנת שלל תופעות אנושיות על רקע בלגאן תחבורתי משובח.

תוך דקות אחדות מרגע שנבקע הענן הפכו כל סמטאות העיר העתיקה של האנוי לשתי וערב של נחלים מפכפכים מכל עבר ואם תהיתי לרגע איך נרד מהמונית ונסתרבל בגמלוניות על מזוודותינו ומטריותינו עד לפתח המלון, זה היה רק לרגע. עדיין לא הפנמתי שכאן ויטנאם ובוויטנאם האורח הוא המלך והוויטנאמי אלוף בלפנק. כך קרה שבעודנו עסוקים בלפעור עיניים מבעד לחלונות המונית, מלמל הנהג משהו לתוך הנייד שלו –  משל היה מנורת הקסם של אלאדין – וחיש קל בקעו מתוכו שני עובדי מלון חסונים עם מטריות קינג סייז שהקיפו את המונית משני עבריה ונתנו לה הגנה אווירית ופתחו עבורנו את הדלת ושלפו את המזוודות, וסוככו עלינו עם הקינג סייז והעבירו אותנו בחרבה לחוף המבטחים שבלובי המלון – ואיזה חוף מבטחים: רק במזרח אומרים לך קודם כל לשבת לנוח על הספה, מגישים לך תה ומגבות חמות בריח לימון להשיב את הנפש, כאילו שהגענו לכאן בתום מסע דרכים מפרך על גבי שיירת חמורים – ורק אחר כך – צ׳ק אין. אבל באותם רגעים, עם כל הכבוד וההערכה לקבלת הפנים החמה, לא הייתה לי סבלנות להכנסת האורחים הזו. זה היה מלון לשלוש שעות, רק כדי להניח מזוודות ובסיס לצאת ממנו לרכבת הלילה לסאפה, ולנו אצה הדרך. השתוקקנו לשוב לסמטאות התוססות בחוץ, אל כל מה שהצלחנו לראות מבעד לחלון המונית – למרות הגשם: אל מוכרת הרמבוסאטן (פרי אקזוטי) שניסתה לעקוץ, אל שוטפת הכלים בגיגית על המדרכה, למסעדה המאולתרת בתוך הצמיגייה, אל קוצץ הבשר ברחוב, דוכני הבאן וזוללי הפו.

מסעדה מאולתרת בצמיגייה
שוטפת הכלים
זוללי הפו
מוכרת הרמבוסטאן

סוזן מהקבלה פערה זוג עיניים מלוכסנות ומשתאות כשראתה אותנו פוסעים לעבר דלת היציאה – דקות ספורות בלבד לאחר שעלינו לחדר.

It is not a rain, it is a storm, אמרה בניסיון להניא אותנו מלצאת החוצה, אבל מה היא יודעת שאני לא? אז יורד גשם, ביג דיל! בקרוב ייחלש וייפסק. ככה אנו רגילים מהבית. אז יצאנו. וחזרנו. אך לפני שחזרנו בבושת פנים רטובים כמו שני חתולים מרוטים הספקנו לקנות שני רמבוסטאן, להתאבד בחציית שני כבישים ולצלם כמה תופעות. הזמן שנותר עד לרכבת הפך למרתון ייבוש נעליים עם פן רכרוכי של אמבטיית מלון. בחיי שצריך קצת ענווה וללמוד להקשיב למקומיים לפעמים.

בינתיים הגשם – לא רק שלא נחלש – אלא התגבר. כל האנוי הפכה למדמנה ולפקק תנועה גדול. זה לא היה כל כך מענייני אלמלא נהג המונית – שהזמנו לשמונה וחצי כדי להיות בתשע ברכבת  –  בושש לבוא. הנהג כמו כולם תקוע בפקק ולא רק שהוא לא מגיע הוא מבקש עוד כמה אלפי דונג על התארכות הנסיעה. אנחנו מסכימים. רק תגיע. אין דבר שאני רוצה יותר כרגע מאשר לישון ברכבת! לא מאמינה שבגלל איזה storm מטופש  שצץ לי משום מקום, אשן בחדר רגיל, במיטה רגילה, במלון רגיל וכל מאות אלפי הדונגים שהשקעתי בקרון הוי איי פי יחלפו עם הרוח והגשם.

איכשהו הנהג הגיע. איכשהו הגענו בזמן.

 

חפש את הרכבת

המפגש הראשון עם תחנת הרכבת לא היה מעודד. המבנה והאשנבים נראו כמו במדינת עולם שלישי והבוץ על הריצפה בעקבות הגשם המתמשך תרמו לתחושת הדכדוך.

האשנבים בתוך המבנה יועדו לכרטיסים בקרונות רגילים ואילו אני החזקתי ואוצ'ר לקרון vip ולתא פרטי. ודווקא את ה-vip מתברר שולחים מחוץ למבנה התחנה, אל הגשם, לחפש איזה בודקה הנושא את שם הקרון. קינג אקספרס. איזה מזל! יש דבר כזה!  יש אפילו כתר! גיחה קצרה אל הגשם המטורף, הצגת הוואוצ'ר, רגעים קצרים של מתח, הפקיד מחליף את הוואוצ'ר במשהו שנראה כמו כרטיסים, צועק: seven  ועובר למערבי המבולבל הבא.

הבודקה של קינג אקספרס
עזרה? מישהו?
התאים הרומנטיים של קינג אקספרס

מצוידת במידע המפורט ויקר הערך seven יצאתי שוב אל הגשם כדי לגלות שב-seven הכוונה לרציף 7 ועכשיו כל שנותר הוא לגלות איפה הוא. מחוץ לתחנה היו שורות שורות של מסילות ורכבות עליהן. הגיוני היה שיתקינו שלט עם מספר הרציף בכל מסילה, אבל בהאנוי מאפשרים לתייר לגלות זאת בדרך הקשה.

הסצנה הלילית שנקלענו אליה נראתה כמו מהסרט מלון מריגולד האקזוטי: קבוצה של מערביים, גוררת מזוודות ביד אחת, מגנה על הראש מפני הגשם ביד שנייה, עולה ויורדת ממסילה למסילה כדי לבדוק איפה אחד, שתיים, שלוש, ארבע… כשמגיעים לרציף המתאים, יש למרבה המזל עובד כלשהו שמכווין לתא. יש גם מספור שאפשר ללכת לפיו.

קצת גשם
ועוד קצת גשם

סוף סוף בתא! פצפון, מתוק ורומנטי. עם וילונות אדומים, מנורת לילה, סלסלת פינוקים ומים מינרלים. המזרן עבה ונוח, המצעים מעומלנים וצחורים, הכריות מפנקות. כמה גרוע כבר יכול להיות?

הרכבת אמורה לעזוב את התחנה בשעה 22:00, בעוד כשלושת רבעי השעה. עד אז מנסים למכור לנו קפה, תה, חטיפים ושוקולד מבלי להתייאש. בכל עשר דקות הן עוברות עם העגלה ואם דלת התא סגורה לא יהססו לדפוק בחוזקה. אנו מקווים שהשיווק האגרסיבי הזה ייפסק בעשר. תודה באמת, אבל יש לנו מים ויש לנו באן מצוין שציידה אותנו סוזן לדרך, כפיצוי על ארוחת הבוקר שלא נאכל אצלה מחר בבוקר.

בשעה 22:00 בדיוק הרכבת יצאה לדרך ואז פרצה הקקופוניה!

מוסרים דרישת שלום לילדים

 קשה לתאר את עוצמת הדציבלים שהקטר הישן, הזקן והעייף הזה מפיק. ואם לא די היה בקטר הזקן – נוסף גם הגשם, הסטורם, שניתך בעוצמה על החלון.

הפעם האחרונה שהעברתי לילה בקרון שינה ברכבת הייתה לפני יותר משלושים שנה, באירופה. זכרתי קול שקשוק נעים ותנודות מערסלות שהעבירו אותי לעולם חלומות שכולו טוב די מהר. אבל מה שרכבות אירופה כבר הספיקו לשכוח, הרכבות הוויטנאמיות עדיין לא זוכרות. לא אתפלא אם הן נרכשו באיזו מכירת חיסול לפני 50 שנה. גם מכיוון המסילה המצב היה רחוק מלהזהיר. זה היה כמו לנסוע במכונית טרנטנה מודל 72 על דרך עפר, עתיר בורות, אבנים ומהמורות. הרכבת הרעישה וקיפצצה לאורך כל הלילה.

הקטר הזקן במלוא תפארתו

ולמרות כל אלה – אישי נרדם במהירות ובקלות ואילו לי זה לקח עוד ארבע שעות לפחות (בשש בבוקר מגיעים!), אבל נרדמתי כל כך חזק עד שאפילו הצלצול בפעמון הנחושת הכבד והדפיקות בדלת של עובדות הרכבת לא העירו אותי. החמודות האלה מציעות קפה או תה ונותנות עוד כרבע שעה להתאוששות והתקפלות, עד שהן מגרשות החוצה!

מבט קטן אל מעבר לחלון ולא להאמין – עדיין גשם!

תחנת לאו קאי

סיכום יתרונות חסרונות

זמן: רכבת הלילה חוסכת זמן. היא מאפשרת להגיע מוקדם בבוקר את היעד וליהנות מכל היום. נסיעת לילה ברכבת אורכת שמונה שעות, לעומת חמש שעות וחצי באוטובוס. יחד עם זאת, זוהי ויטנאם ותאונות דרכים הן עניין כמעט קבוע בכבישים – עובדה מצערת שגורמת להתארכות הנסיעה.

מחיר: רכבת לילה אמורה לחסוך מחיר של לילה במלון. תא פרטי בקרון משודרג עולה כ-250-300 שקל לזוג, כולל חטיפים ומים מינרלים.

 עלות זוג כרטיסים לאוטובוס-סליפר (כורסאות שיורדות ל-45 מעלות) כולל שמיכה: כ-90 שקל לזוג.

נוחות: יש מספר קרונות משודרגים, שמופעלים על ידי חברות פרטיות שהתא בהם הוא כמתואר לעיל או בדומה (סאפה אקספרס, קינג אקפרס, פאנסיפאן אקספרס, ויקטוריה אקרפרס). יחד עם זאת, הקטר הוא הוא אותו קטר ישן ורעשני שגורר את כולם ללא הבדל דת, גזע ומחיר כרטיס.

איך ואיפה מזמינים

אפשר להיכנס לאחת ממאות סוכנויות הטיולים בהאנוי ולהזמין דרכם. אפשר לעשות זאת כבר מהארץ דרך ווטסאפ.

הזמנה אינטרנטית של תא בקרון משודרג

 הזמנה אינטרנטית של אוטובוס סליפר

אחרית דבר

הגשם הכבד שסחבנו איתנו לאורך 350 ק"מ בין האנוי לסאפה אפשר לעשות בערך כלום וחצי. לא מטריית קינג סייז ולא מעילי גשם יכלו לו. התוכנית להפקיד מזוודות במלון ולצאת לחצי יום טיול עם מאמא בין טרסות האורז נפלה. המאמות בכיכר המרכזית של סאפה, במקום שבו הן נוהגות לצוד תיירים שלא סגרו עם מאמא מראש, נותרו מחוסרות עבודה. ילדות קטנות, נושאות על גבן את אחיהן התינוק, נשלחו למכור צמידים. אבל לא נורא. עוד נכונו לנו טרסות אורז באתגר הלופ שעוד לפנינו, ואולי הגשם הנורא הזה החליט בשבילנו שעדיף להתפנק במלון, עם ארוחות טובות, בריכה מחוממת ונוף ערפילי.

האם הייתי חוזרת על הנסיעה ברכבת? בארורר!

מוכרת הצמידים בסאפה
ארוחה ויטנאמית במלון silk path hotel

נ.ב.

  1. השירותים היו ונותרו נקיים עד הבוקר.
  2.  אין שום בעיה למצוא סידור נסיעה להמשך הדרך. תמורת ארבעה שקלים לאדם – במקום 20 דולר שביקש הסוכן המקומי – חלקנו ואן עם עוד שמונה תיירים. לפעמים משתלם לא להקשיב למקומיים (:

אולי יעניין אותך גם:

Facebook Comments


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

9 מחשבות על “רכבת לילה לסאפה